Kronbroarna är ett omfattande trafikprojekt som kommer att vara till nytta för ett flertal stadsdelar i Helsingfors när det färdigställs. Projektet inkluderar tre broar som är avsedda för spårvägs-, cykel- och gångtrafik med en sammanlagd längd på cirka 2 kilometer. Den längsta av dessa, Kronbergsbron på cirka 1 200 meter, är Finlands längsta bro. Inte ens globalt har man byggt så här stora broar för enbart kollektivtrafik, gångtrafik och cykeltrafik.
Tidpunkt: Oktober 2021–December 2023
Kund: Arbetsgemenskap Kruunusillat
Leveransbeskrivning: Stockmattan, broknektar, Pelarformar för mellanstöd
Plats: Kronbergsbron, Helsingfors
Ytterligare information: Antti Rytkönen, +358 40 672 5033, antti.rytkonen@sepa.fi, Anssi Koivumäki, +358 40 822 5255, anssi.koivumaki@sepa.fi
Kronbergsbron byggs av arbetsgemenskap Kruunusillat, som består av Kreate Oy och YIT Suomi Oy. Sepa och Kreate har samarbetat i flera motsvarande projekt, men projektens skala har varit mindre. Med detta som grund var det naturligt att också delta i byggarbetet för Kronbergsbron.
Sepa befann sig för sin del inför ett unikt projekt – en för byggplatser avsedd broleverans av den här storleken har aldrig utförts i Finland och också projektets storlek och tidtabell var av rekordklass. Sepa byggde en separat maskinlinje i sin fabrik för att kunna säkerställa den nödvändiga produktionskapaciteten.
Kreates byggledare Mika Huhtala deltog när Kronbergsbrons fundament byggdes. Det som verkligen skvallrar om projektets storlek är att vi vanligtvis färdigställer brobyggprojekt på ett år, men i det här projektet varade enbart det underjordiska skedet ett och ett halvt år.
På grund av den krävande brostrukturen började projektet med att raskt uppföra två byggplatsbroar. Sepa levererade Stockmattorna för dessa byggplatsbroar. Mika Huhtala berättar att Sepa utförde sin krävande andel oklanderligt.
”Det gick åt en hel del material när bygget av arbetsbron pågick fem dagar i veckan, natt och dag. På tre månader byggde vi 650 meter arbetsbro över havet och s.k. burspråk kring mellanstöden, där längden på rören kunde uppgå till 40 meter.”
Huhtala berömmer Sepas utmärkta logistik. Materialet kom till byggplatsen precis när det skulle på ett sätt som gjorde att byggarbetet gick smidigt och utan oförväntade överraskningar eller dröjsmål.
”När man arbetar under havsytan förekommer överraskningar mer ofta, men nu klarade vi oss utan några större sådana. Arbetet med Sepa gick sakligt på alla sätt och vis. De svarade alltid på våra rop när vi behövde det och tog väl hand om allt.”
”Allt som allt var knektarna måttnoggranna in i minsta detalj och ett projekt av den här typen kräver flexibilitet hos alla parter för att det ska lyckas. Reaktionen från Sepa var alltid utmärkt. Man klargjorde situationerna snabbt, hittade lösningar och utförde de nödvändiga åtgärderna för att lösa problemen.”
Ville Lehtonen, Kreate Oy
Brodäcket spelar en synlig roll ovanför ytan och Sepa levererade 13 000 broknektar till Kreate för att bygga detta. Varje vecka körde flera långtradare nästan hela vägen in i Helsingfors centrum och det skapade för sin del egna utmaningar för schemaläggningen.
Ville Lehtonen från Kreate säger att även om de hade långvarig erfarenhet av samarbete med Sepa, så ställde Kronbergsbrons rekordstora storlek sina egna särskilda krav redan i planeringsskedet.
”Vi hade ett tiotal formplaneringsmöten med Sepa före leveranserna inleddes. Enbart schemaläggningen skapar utmaningar för ett så här stort projekt och svårighetsfaktorn ökade när leveransen skulle planeras för två motsatta stränder.”
Det är ändå självklart att allt inte kan gå som planerat när arbetet inleds. Lehtonen tackar ändå Sepa för förmågan att snabbt ta tag i situationerna och få dem tillbaka på rätt spår.
”Allt som allt var knektarna måttnoggranna in i minsta detalj och ett projekt av den här typen kräver flexibilitet hos alla parter för att det ska lyckas. Reaktionen från Sepa var alltid utmärkt. Man klargjorde situationerna snabbt, hittade lösningar och utförde de nödvändiga åtgärderna för att lösa problemen.”
Vi levererade broknektar till Kronbergsbron i över två års tid. Sepas del av projektet färdigställdes i slutet av 2023.
* Obligatoriska fält